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Penser l'articulation. Dialogues interculturels, Afrique-Europe / Thinking Articulation. Intercultural Dialogues, Africa-Europa (Nimègue, Pays-Bas)

Penser l'articulation. Dialogues interculturels, Afrique-Europe / Thinking Articulation. Intercultural Dialogues, Africa-Europa (Nimègue, Pays-Bas)

Publié le par Université de Lausanne (Source : Emmanuelle Radar)

Appel à communications :

Penser l'articulation: Dialogues interculturels, Afrique-Europe

Thinking Articulation: Intercultural Dialogues, Africa – Europa

(English see below).

 

Colloque international bilingue (français-anglais)

16, 17 et 18 avril 2019

Nimègue (Pays-Bas)

Envoyer les propositions avant le 13 décembre 2018 à ccep@ftr.ru.nl

Site : https://www.ru.nl/ptrs/ccep/events/penser-articulation-thinking-articulation/ 

 

Dans une perspective pluridisciplinaire ce colloque international, co-organisé par l’Université Cheikh Anta Diop de Dakar et l’Université Radboud de Nimègue, se donne comme objectif de réinterroger, sous toutes ses coutures, les articulations. Ce colloque fait suite à celui de Dakar « Modernités contestées » (Dakar, 27, 28 et 29 mai 2017) qui avait réuni des participants de divers horizons culturels et disciplinaires. Ainsi le thème de l’articulation nous permet de continuer dans l’interdisciplinarité et l’interculturalité déjà enclenchées lors de la rencontre de Dakar.

Thématique polysémique

 Du point de vue médical le terme renvoie  aux éléments unissant des entités du corps les unes aux autres (rappelons que les articulations du corps humain peuvent être immobiles, mobiles ou semi-mobiles, selon le Larousse médical). En linguistique il indique la séparation des sons pour se faire comprendre et en rhétorique il décrit  les liens logiques de la pensées et du discours,. Aujourd’hui, l’articulation est aussi et surtout un concept au centre des études culturelles.

Et le processus même de communication peut être lu sur base d’articulations, comme l’a dévoilé Hall dans son travail sur l’encodage et le décodage, par lequel il critique les théories de la communication basées sur la correspondance entre message émis et reçu. Hall a montré que les composantes du processus de communication sont des articulations sans signification ou identité prédéterminées ou essentialistes. L’articulation est une forme de connexion unifiant, sous certaines conditions, deux entités séparées ; un mécanisme établissant une ‘unité’, qui n’est ni déterminée, ni absolue, ni essentielle. Ce concept-métaphore pense la différence au sein de l’unité et renvoie à des relations complexes où les éléments sont reliés aussi bien par leurs différences que par leurs similarités (Hall, « On Postmodernism and Articulation: An Interview with Stuart Hall », Lawrence Grossberg (éd.), Journal of Communication Inquiry, 10.2, 1986; Hall, « Encoding/decoding », in S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, & P. Willis (dir.), Culture, media, language, 1980; Morley & Chen, Stuart Hall. Critical Dialogues in Cultural Studies, 1996).

Si l’articulation peut être pensée en relation à l’hégémonie (Gramsci, Laclau) comme mécanisme neutralisant les formes de résistance à la domination, elle est aussi porteuse d’une pensée d’autres possibles. Les éléments distincts n’étant pas fatalement combinés, ils peuvent être réarticulés différemment. Dans ce sens, l’articulation renvoie à d’autres manières de théoriser les relations sociales et culturelles, de penser le collectif, le social, au-delà de l’essentialisme et du figé. (Chen 1994 in Daryl Slack, « The theory and method of articulation », 1996). En outre, l’articulation permet d’appréhender les relations entre entités supposément séparées : Afrique-Europe, humains et autres animaux, beauté et laideur, passé, présent et futur, etc.

C’est à partir de ce concept que Brent Hayes Edwards analyse les réseaux transnationaux de la diaspora africaine, des réseaux décentrés, qui résistent et dépassent les cadres nationaux et continentaux (« The Uses of Diaspora », 2001, The Practice of Diaspora, 2003 ; voir aussi Gilroy, The Black Atlantic, 1995). Dans un cadre décolonial et postcolonial plus récent, les travaux du colloque « Les Ateliers de la pensée » coordonnées par Achille Mbembe et Felwine Sarr, ainsi que ceux du colloque organisé par Alain Mabanckou, « Penser et écrire l’Afrique aujourd’hui » ouvrent à des réflexions complexes sur les ‘articulations’ de « l’Afrique-monde », de l’Afrique à penser et écrire, comme le suggèrent les articulation par le trait d’union dans Ecrire l’Afrique-Monde (2017) et par la conjonction de Penser et écrire l’Afrique aujourd’hui (2017).

L’articulation semble être un concept clef pour la pensée de nouveaux dialogues possibles Afrique-Europe, pour la réflexion sur notre mondialisation et pour témoigner de leurs complexités.

Le colloque Penser l'articulation: Dialogues interculturels, Afrique-Europe propose une réflexion sur le concept mais également une mise en pratique des articulations comme méthode (Daryl Slack in : Morley & Chen, 1996) dans le format même de la rencontre. Les chercheurs sont en effet appelés à former des tandems (un chercheur affilié à une université d’Afrique et un chercheur affilié à une université occidentale) et à présenter ensemble leurs dialogues sur ‘articulation’, ceci dans le but d’enrichir les discussions. Merci de soumettre une proposition par tandem.

Axes (non exhautifs)

  • Articulation et rupture épistémique dans les travaux des Ateliers de la Pensée (Mbembe & Sarr, 2017) et dans les concepts de ‘afropolitanisme’, ‘afrotopie’, ‘afropéanisme’.
  • Articulation de l’« écriture » de l’Afrique-monde, afropolitanisme (Mbembe), Afrotopia (Sarr), penser et écrire l’Afrique aujourd’hui (Mabanckou).
  • Articulations d’entités (supposément) séparées (contradictions, oppositions, etc.) pensées ensemble ( « intersectionnalité » de modes combinés de domination de genre, classe, race, Crenshaw et aux études postcoloniales et du genre (Crenshaw, Gotanda, Peller and Thomas, Critical Race Theory (1996); Crenshaw, On Intersectionality: Essential Writings, à paraître 2019).
  • Articulation au sein de la réflexion et du dialogue critique sur la diaspora (Hayes Edwards, Gilroy, Seloua Luste Boulbina).
  • Articulation dans les travaux d’Edouard Glissant (sur la Relation, sur les connexions entre production culturelle et pratique politique, Discours , Poétique, Traité du Tout-monde).
  • Articulation d’antagonismes socioéconomiques permettant (ou non) d’entrer dans l’espace publique et/ou l’arène politique.
  • Articulations du texte et de la narration comme mécanismes ou espaces reliants (E. Morin, 1995, P. Ricoeur, Soi-même comme un autre, 1990).
  • Articulations au sein des études de la mémoire (mémoires individuelles et collectives, « postmémoire », « mémoire prosthétique », « mémoire multidirectionelle », M. Hirsch, A. Landsberg, M. Rothberg, M. Silverman, S. Phillips Casteel).
  • Articulations de diverses formes artistiques (intermedialité : littérature, peinture, architecture, cinéma, musique, B.D., etc.).
  • Articulation au sein de pratiques médiatrices de communication interculturelle et en didactique des langues (culture comme action et médiation, G. Zarate, et. al. 2003).
  • Articulation humain et machine (transhumanisme).

Pour l’ensemble de ces axes, les communications qui s’inscrivent, à partir d’une perspective transversale Afrique-Europe, dans des thématiques qui permettent d’avoir un meilleur éclairage sur les défis contemporains liés aux extrémismes religieux, aux radicalismes politiques et  aux phénomènes actuels de société comme l’immigration, l’insécurité, la violence, les défis environnementaux, les études sur le genre, seront privilégiées.

Format des communications

  • Les communications seront présentées en tandems. L’articulation étant aussi une pratique culturelle nous demandons que les communications soient présentées par duos de chercheurs affiliés, l’un à une université d’Afrique, l’autre à une université occidentale. Ceci dans le but de faciliter le dialogue critique.
  • Les communications ne doivent pas excéder les 20 minutes par tandem.
  • Les langues de la rencontre sont l’anglais et le français.

Agenda :

Date limite pour les propositions de communication : 13 décembre 2018.

Les propositions doivent indiquer clairement

  • Titre de la communication
  • Informations concernant les deux chercheurs :
    • Chercheur 1 : Nom, prénom, rattachement institutionnel, bio-biblio de 150 mots et courriel
    • Chercheur 2 : Nom, prénom, rattachement institutionnel, bio-biblio de 150 mots et courriel
  • Descriptif de 500 mots

Envoyer les propositions avant le 13 décembre 2018 à ccep@ftr.ru.nl

L’annonce des propositions retenues sera faite début janvier.

Après la sélection, les communications complètes devront nous parvenir au plus tard le 23 mars 2019

Publication

La publication des actes est envisagée.

Frais

Il n’y a pas de frais d’inscription.

Le logement des participants venant d’Afrique sera à charge de l’université de Radboud.

Les frais de transport sont à la charge des participants.

En cas de problème de financement, nous invitons les chercheurs venant expressément d’Afrique à prendre contact avec les organisateurs via le site internet

Comité scientifique

Alicia C. MONTOYA (Radboud University/Pays-Bas, Français) Philippe van HAUTE (Radboud University/Pays-Bas, Philosophie), Ramatoulaye DIAGNE MBENGUE (Université de Thiès Philosophie)

Comité préparatoire

Bacary SARR (UCAD/Sénégal, Lettres Modernes)

Malick DIAGNE (UCAD/Sénégal, Philosophie)

Bado NDOYE (UCAD/Sénégal, Philosophie)

Philippe van HAUTE (Radboud University/Pays-Bas, Philosophie)

Emmanuelle RADAR (Radboud University/Pays-Bas, Français)

Alessandra Benedicty-Kokken (Radboud University/Pays-Bas, Français)

Keynotes : à préciser

*

English

Call for papers:

Thinking Articulation: Intercultural Dialogues, Africa-Europe

An International Bilingual Research Colloquium

(French & English)

16, 17 and 18 April 2019

Proposals due: 13 Decembre 2018

Nimègue/ Nijmegen (Pays-Bas/ The Netherlands)

The objective of this international colloquium, which is co-organized by Cheikh Anta Diop University in Dakar and Radboud University in Nimègue/Nijmegen, is to interrogate the varying angles and potentialities of “articulations.” This pluri-disciplinary colloquium follows on the conference organized in Dakar titled “Contested Modernities,” which took place in May 2017. The theme and concept of “articulations” allows us to continue and expand from where we left off during our Dakar meetings.

Themes

As a medical term, articulations refers to elements that unify parts of the body (let us not forget that articulations of the human body may be immobile, mobile or semi-mobile, Larousse medical). The word “articulations” also belongs to a rhetorical epistemological order and refers to logical discursive connections.  As a linguistic expression, “articulations” indicate the separation between sounds so as to facilitate comprehension. As such, “articulations” is also and foremost a concept that undergirds Cultural Studies. In this vein, in his research on coding and decoding, Stuart Hall’s writings criticize communication theories based on correspondences between messages sent and received. For Hall, articulation constitutes the very basis upon which processes of communication are structured. Hall demonstrated that the variables that compose communicative processes are in fact a sort of articulation devoid of meaningful signification, and whose pretense to universalist identity is at best essentialist. Today, articulation is a form of connection that unifies, under certain conditions, two entities that are understood as separate; articulation is a mechanism that establishes a ‘unity,’ a combining that is neither determined, nor absolute, and definitely not fixed. Articulation understands difference to lie at the very heart of the notion of unity. Articulation is then a concept-as-metaphor, which signifies complex relationships whose constitutive elements are brought together as much by how they are different as they are by how they are similar (Hall, “On Postmodernism and Articulation: An Interview with Stuart Hall,” Edited by Lawrence Grossberg, Journal of Communication Inquiry, 10.2, 1986; Hall, “Encoding/decoding,” in S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, & P. Willis (Eds), Culture, media, language, 1980; Morley & Chen, Stuart Hall. Critical Dialogues in Cultural Studies, 1996).

If articulation may be thought of in its relationship to hegemony (Gramsci, Laclau), as a mechanism that neutralizes forms of resistance to domination, it also substantiates more expansive possibilities. The combination of such distinct elements is not necessarily fatal, instead such amalgamations may be articulated differently. In this vein, articulation reminds us of different ways to theorize cultural and social relations, to think collectively, beyond what is fixed and essentialist (Chen 1994 in Daryl Slack, « The theory and method of articulation », 1996). Furthermore, articulation makes way for relations between entities that are supposedly distinct: Africa-Europe; past, present, and future; human and animal ; the beautiful and the ugly. It is from this concept that Brent Hayes Edwards analyses the transnational networks of the African diaspora, decentered networks, which resist and surpass continental and national frameworks (« The Uses of Diaspora », 2001, The Practice of Diaspora, 2003 ; voir aussi Gilroy, The Black Atlantic, 1995). In a more recent decolonial and postcolonial context, the words of the colloquium titled “Workshop for Thought” [« Les Ateliers de la pensée »] coordinated by Achille Mbembe and Felwine Sarr open onto complex deliberations on “Africa-World” [l’Afrique-monde”], further emphasized by the syntactical dash that unites the two substantives in the title of the conference proceedings (Ecrire l’Afrique-Monde, 2017; Penser et écrire l’Afrique aujourd’hui, Mabanckou, 2017).

Articulation figures then as a concept that is key to more recent dialogues about the possibilities of “Africa-Europe,” about how we reflect on globalization and how we become witnesses to its ensuing complexities.

The colloquium “Thinking Articulation: Intercultural Dialogues, Africa-Europe” offers not only the opportunity to deliberate on the concept, but also proposes that its theory be put into practice as method (Daryl Slack in: Morley & Chen, 1996) in the very form of the encounter. Researchers and presenters then will send one proposal ‘in tandem’ (a scholar affiliated with a university in Africa and a scholar affiliated with an Australian, European, or North American university) to together present their dialogues and ‘articulations,’ with the hopes of enriching each other’s dialogical mindscapes/landscapes. Each ‘tandem’ is asked to send one proposal.

Site Web https://www.ru.nl/ptrs/ccep/events/penser-articulation-thinking-articulation/ 

Possible topics (non-exhaustive)

  • Articulation and epistemic rupture that are inspired by or follow on “Workshops of Thought” [Ateliers de la Pensée] (Mbembe & Sarr, 2017) and the concepts: ‘Afropolitanism,’ ‘Afrotopia,’ and/or ‘Afropeanism.’
  • Articulations of (supposedly) distinct entities (contradictions, oppositions, etc.) to be thought together (“intersectionality” of vectors of domination whereby gender, class, and race are considered as imbricated one within the other) (Crenshaw, Gotanda, Peller and Thomas, Critical Race Theory (1996); Crenshaw, On Intersectionality: Essential Writings, forthcoming 2019)
  • Articulations that reflect on notions of diaspora (Hayes Edwards, Gilroy, Seloua Luste Boulbina).
  • Articulation in the works of Édouard Glissant : on Relation, on connections between cultural production and political practice (Discours antillais, Poétique de la Relation, Traité du Tout-monde).
  • Articulation of socioeconomic antagonisms which allow for entry and participation, but also exclusion from the public sphere and/or the political arena.
  • Articulation of the “writing” of Africa-World [l’« écriture »], Afropolitanism (Mbembe, Sarr), Afropolitanism (Mbembe), Afrotopia (Sarr), Penser et écrire l’Afrique aujourd’hui (Mabanckou).
  • Articulations of text and narration as mechanisms of, or as spaces for connections to be made (E. Morin, 1995, P. Ricoeur, Soi-même comme un autre, 1990).
  • Articulations that undergird memory studies (individual or collective memories; “postmemory”, “prosthetic memory”, “multidirectional memory”, M. Hirsch, A. Landsberg, M. Rothberg, M. Silverman, S. Phillips Casteel).
  • Articulations of diverse artistic forms (intermediality: literature, painting, architecture, cinema, music, graphic novels, etc.)
  • Articulation at the heart of mediatic practices of intercultural communication and language pedagogies (culture as action and mediation, G. Zarate, et. al. 2003).
  • Articulations of the human and the machine; the transhuman.

For the ensemble of these axes, the colloquium organizers shall privilege topics which inscribe themselves within a transversal axis of “Africa-Europe.” We are interested in themes that allow for incisive depictions of contemporary challenges related to religious extremism, political radicalism and other societal phenomena such as immigration, migration, insecurity, violence, obstacles to the environment, and studies of gender and sexuality.

Format of talks

  • Two speakers will present together (This tandem format draws upon ‘articulation’ as a cultural practice). One member of the duo will be affiliated with an African university, the other with a North American or European university. The idea is to facilitate critical dialogue.
  • The maximum length of a talk is 20 minutes/tandem.
  • Speakers may present in either English or French.

Agenda :

The CFP is due: 13 Decembre 2018.

The proposals submitted must clearly state:

  • Title of the talk
  • Information about the two speakers
    • Scholar 1: Last name, first name, institutional affiliation, biography/list of publication (no longer than 150 words) and the email;
    • Scholar 2: Last name, first name, institutional affiliation, biography/list of publication (no longer than 150 words) and the email;
  • Description the talk (no longer than 500 words)

Send the proposals before 13 december to ccep@ftr.ru.nl

We will inform you of whether or not your proposal has been accepted by early January.

Once you have been selected, your complete talks should be sent to us no later than 23 March 2019.

Publication

We plan to publish the conference proceedings.

Costs

There are no registration costs.

Lodging for the conference participants coming from Africa will be paid for by Radboud University.

All travel costs must be paid for by each conference participant.

If you have trouble financing your ticket, and if you are a scholar at an African-based university, please contact us via the website.

Scientific Committee

Alicia C. MONTOYA (Radboud University/The Netherlands, French Department)

Philippe van HAUTE (Radboud University/The Netherlands, Philosophy Department)

Ramatoulaye DIAGNE MBENGUE (Thies University, Philosophy Department)

Organising Committee

Bacary SARR (UCAD/Senegal, Modern Literatures Department)

Malick DIAGNE (UCAD/Senegal, Philosophy Department)

Bado NDOYE (UCAD/Senegal, Philosophy Department)

Philippe van HAUTE (Radboud University/Netherlands, Philosophy Department)

Emmanuelle RADAR (Radboud University/Netherlands, French Department)

Alessandra BENEDICTY-KOKKEN (Radboud University, French Department)

Keynotes

To be confirmed