Actualité
Appels à contributions
Writing her/self in text and image in Anglophone women’s life writing/ Texte, image et écriture de soi dans les récits de vie féminins de langue anglaise

Writing her/self in text and image in Anglophone women’s life writing/ Texte, image et écriture de soi dans les récits de vie féminins de langue anglaise

Publié le par Marc Escola (Source : corinne bigot)

Writing her/self in text and image in Anglophone women’s life writing/ Texte, image et écriture de soi dans les récits de vie féminins de langue anglaise                

please scroll down for the English version

Conférence internationale, Paris Nanterre :  28-29 septembre 2018  groupe FAAAM, Paris Nanterre

Co organisation  : Amiens (Corpus), Evry (SLAM), Paris Nanterre (Crea), Toulouse 2 Jean Jaurès (Cas), Paris 8 (TransCrit), Paris Sud

 

Alors que les mises en images des femmes vues par les hommes sont pléthoriques dans les livres d’histoire ou d’art, les représentations des femmes par elles-mêmes sont plus rares jusqu’à une période récente. Le rôle de certaines femmes pionnières au début de l’ère de la photographie montre l’effort des femmes pour reprendre un certain contrôle de leur image ou de celle des autres. L’écriture de soi, qui est une forme de présentation de soi, s’est parfois accompagnée d’images ou de commentaires d’images qui viennent compléter la narration de soi, l’interrompre et la complexifier. Mais elles peuvent aussi accentuer l’enfermement des femmes dans la lecture narcissique de leurs œuvres et les renvoyer au particulier.

Aujourd’hui, dans une époque obsédée par l’image, où l’objectification du corps des femmes s’est accentuée, les femmes qui s’écrivent se servent parfois d’images comme moyen de résistance et d’inscription mémorielle d’un corps qui vieillit. Les femmes artistes du vingtième siècle qui ont abordé la question de la représentation de soi par le biais d’un dialogue entre texte et image ont pu matérialiser la quête et le questionnement de soi, tout en montrant que les femmes ne cherchent pas simplement à représenter leur corps mais s’inscrivent dans l’histoire de la représentation du corps féminin qu’elles remettent en cause (Smith and Watson, 2002). Ainsi, les éléments visuels des récits de soi insistent sur l’autonomie féminine mais peuvent aussi traduire une allégeance à une certaine « idéologie de l’image », comme celle de l’album de famille. La stratégie suprême pourrait alors être de rendre l’image « absente », redoublant ainsi son pouvoir évocateur sans particulariser ou exposer le moi.

L’articulation entre texte et image dans les récits de vie, ou, en d’autres termes, la mise en page de soi ne va donc pas de soi pour les femmes qui s’écrivent. En partant du principe que l’image n’est jamais simple illustration, la fonction problématisante de l’image vis-à-vis du texte, et du texte vis-à-vis de l’image dans les récits de vie écrits par les femmes sera explorée, en prenant en compte des paramètres tels que la force émotionnelle de l’image, sa fonction évocatrice, son pouvoir de séduction dans son dialogue avec le texte ainsi que sa dimension genrée. Selon Marianne Hirsch, les autobiographies visuelles (sous forme de bande dessinée notamment) forcent le lecteur à aller du texte à l’image et de l’image au texte, mettant en évidence caractère visuel et la matérialité des mots comme le caractère discursif et narratif de l’image (Hirsch, 2004). Ces dialogues verbo-visuels demandent une forme de lecture particulière, un double regard, que Marianne Hirsch (2004) appelle une « biocularité » et qu’il s’agira d’explorer.

En intégrant des photographies à leurs mémoires, les écrivains des vingtième et vingt-et-unième siècles ont joué avec le voyeurisme du lecteur et avec son désir de connaissance d’une « histoire vraie ». Ils ont ainsi mis en lumière le caractère spectaculaire et performatif de la photographie et du récit de soi, remettant ainsi en cause, selon Christina Ljungberg, le statut « authentique » de la photographie (Ljungberg, 2006). Ce dialogue verbo-visuel, qui perturbe parfois la linéarité des genres bien définis, insuffle une nouvelle créativité et donne naissance à de nouvelles formes d’expression de soi.

Des formes diverses de récits de vie pourront être prises comme objet d’étude : mémoires de famille ponctués de photographies (Among the White Moon Faces de Shirley Geok-lin Lim), carnets de voyages (Lucy Knisley), « travelogues » (Ghosts of Home de Hirsch et Spitzer), « daybooks » (To Be the Poet de Maxine Hong Kingston), mémoires culinaires (Bento Box de Linda Furiya) ou de jardinière (My Garden Book de Jamaica Kincaid), ou encore récits autobiographiques de peintres et artistes visuels (Elizabeth Butler). On pourra également se pencher sur des journaux intimes d’écrivaines contenant des collages, photographies, aquarelles, dessins, ou croquis, des récits autobiographiques illustrés par leurs auteures (Louise Erdrich), des mémoires graphiques, des blogs autobiographiques d’écrivains (Ruth Ozeki) ou le nouveau genre dit « ego media ».  Nous évoquerons enfin des récits de vie où l’image permet une critique culturelle par le dialogue ou la confrontation entre histoire personnelle et histoire collective (Her Mother’s Daughter de Marilyn French), ou facilite la reconstruction d’une relation identitaire avec la terre et/ou le paysage (Secret Water de Leslie Marmon Silko).

Les axes suivants pourront être explorés :

  • Le dialogue entre texte et image comme révélateur des enjeux politiques et esthétiques des représentations (et constructions) du corps féminin ; 
  • Le rôle de l’image et l’influence des nouveaux médias sur la représentation et construction de soi dans les récits de vie féminins ;
  • Le rôle de l’image dans la quête identitaire (filiation) ou la question de la postmémoire dans l’écriture des histoires de familles écrites par les femmes ;
  • Les rapports, confrontations et tensions entre l’histoire personnelle et la grande Histoire, entre mémoire personnelle et mémoire collective par le biais de l’image, en prenant notamment en compte le manque de visibilité des femmes dans les grandes représentations de l’histoire ;
  • La façon dont les femmes peuvent jouer des matériaux et médias classiques des représentations identitaires, s’approprier ou parodier les modèles masculins et offrir de nouvelles représentations de leur identité (plurielle, instable, collective etc.) ;
  • L’image absente.

 

Invitées confirmées :

Laura Marcus, Goldsmiths’ Professor of English Literature, University of Oxford, spécialiste en littérature et culture visuelle des 19e et 20e siècles, film et littérature, récits de vie, Virginia Woolf, modernisme. Publications: Auto/biographical Discourses: Theory, Criticism, Practice (1994), Virginia Woolf: Writers and their Work (1997/2004), The Tenth Muse: Writing about Cinema in the Modernist Period, Dreams of Modernity: Psychoanalysis, Literature, Cinema (2014) ainsi que coéditrice de The Cambridge History of Twentieth-Century English Literature (2004).

Lyn Thomas, Professor Emerita of Cultural Studies in the School of Media, Film and Music at the University of Sussex, auteure de deux livres sur Annie Ernaux (Annie Ernaux: An Introduction to the Writer and her Audience (Berg, 1999) et Annie Ernaux, à la première personne (Stock 2005)) et auteure de mémoires intitulés Clothes Pegs-A Woman’s Life in 30 Outfits ( http://www.clothespegs.net).

 

Envoi des propositions (250 à 300 mots) avec courte bio avant le 16 février 2018 aux organisatrices :

Nicoleta Alexoae-Zagni <nalexoae@yahoo.fr>

Valérie Baisnée  <valerie.baisnee@neuf.fr>

Claire Bazin <cbaz1@wanadoo.fr>

Corinne Bigot <corinne.bigot@wanadoo.fr>

Stephanie Genty  gentystephanie@gmail.com

Nathalie Saudo-Welby 

*

International conference on women’s life writing organized by Paris Nanterre’s FAAAM group to be held at Paris Nanterre on 28-29 September 2018

Co-organized by Amiens University (Corpus), Evry University (SLAM), Paris Nanterre University (Crea), Toulouse 2 Jean Jaurès University (Cas), Paris 8 University (TransCrit), and Paris Sud University

 

 

Until recently, representations of women by women in art and history books have been few and far between compared with male representations of “woman.” The pioneering role of female photographers—in the early days of photography—can be seen as evidence on the woman’s part to represent herself on her own terms, rather than as an object. Images have often been included in life writing, itself a form of self-representation, (with the purpose of) supplementing, complexifying or disturbing the written narrative. Yet images may also accentuate women’s narcissistic readings of their works and may suggest they cannot rise above the personal.

At a time when images have come to play an increasingly crucial role in our lives, as women’s bodies have become truly objectified, women who write (about) themselves may play with images as a mode of resistance and a means to portray and faithfully record their ageing bodies. As shown by Sidonie Smith and Julia Watson (2002), self-referential displays by 20th and 21st century women artists who have engaged the politics of self-representation at the interface of visuality and textuality have materialized self-inquiry and self-knowledge, not through a mirror for seeing and reproducing the artist’s body, but as the female artists’ engagement with the history of seeing women’s bodies. They have repeatedly challenged representation of female bodies.

Visual elements in life narratives insist on female agency, yet they may also paradoxically reflect attachment to ideological images such as family albums. A (woman’s) radical strategy may thus very well be to delete images in order to increase their evocative power without revealing the self or making the self too personal.

 The dialogue between text and image in life writing is never a simple matter for women who write (about) themselves. The conference will focus on the tension, misrepresentation, distortion or correspondence that may exist between text and images in women’s life writing while addressing the gendered dimension of the visual textual interface. The seductive power (soft power) of images as well as their emotional pull, their evocative power, both of which introduce a complex relationship with the text will be studied.

 Marianne Hirsch argues that visual autobiographies (and most particularly graphic memoirs) force readers to read back and forth between images and words. They reveal “the visuality and thus the materiality of words and the discursivity and narrativity of images" (Hirsch, 2004). Hirsch used the term “binocularity,” adapting Peggy Phelan’s concept of “biocularity” to grasp the distinctive verbal-visual conjunctions that occur in comics and highlight the specific way.

Contemporary writers’ use of family photographs in family memoirs frequently plays on the spectator/reader’s voyeuristic instincts and desires for the supposedly true story (Ljungberg, 2006). Some of these writers have highlighted the spectacular and the performative aspects of life writing and photography and in so doing have denied photography a more “authentic” representational status than writing (Ljungberg, 2006).

 Visual verbal conjunctions have their own creative force and help create new forms of life writing, all the more so as they often defy established boundaries between genres.

Various forms of life writing will be examined, from the most recent forms, such as transmedial self-writing (Ruth Ozeki) or ego media projects, writers’ daybooks (Maxine Hong Kingston’s To Be the Poet), graphic memoirs (Fun Home, Marbles), illustrated travel diaries (Lucy Knisley), travelogues (Hirsch and Spitzer’s Ghosts of Home), culinary memoirs (Linda Furiya’s Bento Box), gardeners’ memoirs (Jamaica Kincaid’s My Garden Book)) or autobiographical nature writing (Silko’s Secret Water) that include collages, photographs,  drawings, or sketches to nineteenth and twentieth century instances of life writing where images, from engravings to photographs to clippings and watercolors play a crucial role—slave narratives, family memoirs including photographs (Shirley Geok-lin Lim’s Among the White Moon Faces), scrapbooks, painters’ autobiographies (Elizabeth Butler), visual autobiographies, and so on.

 

Suggested themes include (but are not limited to):

  • Visual/verbal dialogues and political and aesthetic questions raised by representations of women’s bodies,
  • The role played by images and the influence of new media in self-representation and self-construction in women’s life writing,
  • The role played by photographs in identity quests (filiation, rejection) and postmemory in women’s family memoirs,
  •  The interconnection (including tensions and conflicts) between herstory and History; between personal memory and collective memory through images, considering women’s invisibility in official representations of History,
  • Women’s ambivalent relationships to the materials of production and their exploration of alternative materials, the appropriation of canonical works and models, and their remappings of identity (as fragmented, unstable, hybrid or collective) through textual and visual interfaces.

 

Keynote speakers (confirmed):

Laura MARCUS, Goldsmiths’ Professor of English Literature, University of Oxford

Her research and teaching interests are mainly in nineteenth & twentieth century literature & visual culture, life-writing, early film & literature, Virginia Woolf & Bloomsbury culture, modernism.

Publications: Auto/biographical Discourses: Theory, Criticism, Practice (1994), Virginia Woolf: Writers and their Work (1997/2004), The Tenth Muse: Writing about Cinema in the Modernist Period, Dreams of Modernity: Psychoanalysis, Literature, Cinema (2014) and, as co-editor, The Cambridge History of Twentieth-Century English Literature (2004).

 

Lyn THOMAS, Professor Emerita of Cultural Studies in the School of Media, Film and Music at the University of Sussex, author of Annie Ernaux: An Introduction to the Writer and her Audience (Berg, 1999), Annie Ernaux, à la première personne (Stock 2005), and the author of a memoir, Clothes Pegs-A Woman’s Life in 30 Outfits (at http://www.clothespegs.net).

 

Abstracts (250-300 words) and short bios to be sent to the organizers by 16 February 2018:

Nicoleta Alexoae Zagni <nalexoae@yahoo.fr>

Valérie Baisnée <valerie.baisnee@neuf.fr>

Claire Bazin <cbaz1@wanadoo.fr>

Corinne Bigot <corinne.bigot@wanadoo.fr>

Stephanie Genty gentystephanie@gmail.com

Nathalie Saudo-Welby nsaudowelby@gmail.com

Bibliography

 

Adams, Timothy Dow. 2000. Light Writing and Life Writing, Photography in Autobiography. Chapel Hill and London: University of North Carolina Press.

Barthes, Roland. 1981. Camera Lucinda: Reflections on Photography. NY: Farrar, Straus and Giroux.

Brophy, Sarah and Janice Hladki. 2014. Embodied Politics in Visual Autobiography. Toronto: University of Toronto Press.   

Chaney, Michael A. 2011. Graphic Subjects: Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels. Madison: University of Wisconsin Press.

Hirsch, Marianne. 1997. Family Frames. Photography Narrative and Postmemory. Harvard U.P.

Ljungberg, Christina. 2006. “Rituals of Remembrance: Photography and Autobiography in Postmodern text.” In: Maeder, Beverly; Schwyter, Jürg; Sigrist, Ilona; Vejdovsky, Boris, Eds. The Seeming and the Seen. Bern: Peter Lang.

McCloud, Scott. 2004. Understanding Comics. The Invisible Art. New York: Harper.

Mitchell, W. J. T.  1994. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press.

---. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.

Rak Julie and Anna Poletti, eds. 2014. Identity Technologies: Constructing the Self Online. Madison: University of Wisconsin Press.

Ruggs Linda Haverty. 1997. Picturing Ourselves: Photography and Autobiography. Chicago: University of Chicago Press.

Sontag, Susan. 1977. On Photography. NY: Farrar, Straus, Giroux.

Watson, Julia and Sidonie Smith. 2002. Interfaces: Women, Autobiography, Image, Performance. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Whitlock, Gillian.  2006. “Autographics: the Seeing ‘I’ of the Comics,” Modern Fiction Studies 52.4 Winter, 965-979.